BLAU
PARADYS en de kenners:
Beart
Oosterhaven
''Alles top''
''Blau Paradys'' fan Reboelje is in prachtige foarstelling dy't elkenien sjen
moat.
Ik sis mei sin ''fan Reboelje'', om't de foarstelling, nettsjinsteande de bestelwein
foar de doar fan 'e skouboarch en 'e teatrale omballings by it ynkommen en ûnder
it wachtsjen fan it publyk, pas ''goed'' begjint, as dat publyk yn 'e seal is
en Reboelje de earste mjitte ynset. Fan dat stuit ôf hat de besiker it
fielen dat er meinommen wurdt nei de magyske wrâld oftewol it ''Blau Paradys''
fan 'e byldzjend keunstner, Boele Bregman, dy't it ûnderwerp is fan Reboelje's
muzikale eksposysje. It ymposante, seis meter hege, filmysk bewegende dekôr,
wurket dêr net in bytsje oan mei!
Op in deeglike tekstuele basis fan Baukje Wytsma hat Reboelje in stikje fakwurk
delset om jo tsjin te sizzen. De nûmers binne fokaal ôfwikseljendernôch
(mei troch it ynsetten fan 'e froulju fan Three-ality, dy't boppedat fysyk it
poadium ta in lust foar it each meitsje) en muzikaal biede se ek gâns
ferskaat.
Dat sterk-wêzen fan 'e muzyk fan Reboelje - dy muzyk hat op himsels al
in hiel soad drama yn - makket dat de dramatysk-teatrale eleminten dy't om it
''Reboelje-part'' hinne regisearre binne, der as gehiel wat ûndersnije.
Se hiene, om mear tsjinwicht te bieden tsjin de muzyk, folle swierder oanset
wurde moatten. No bliuwe se, dat stim ik de resinsint fan 'e Ljouwerter Krante
mei, stykjen op it doarpsrevu-nivo. It iene mei it oare bringt my de wurden
fan Eric Clapton yn 't sin, doe't dy yn 'e sechstiger jierren mei de Cream yn
Amearika op toernee wie. Hy, Jack Bruce en Ginger Baker hiene doe gauris it
idee dat se mei har trijen de oare (goedwollende, psychedelysk hampeljende)
bands dy't dan spilen ''fan it poadium ôf blaasden''. De bydragen fan
sokke bands waarden gewoan wei ûnder it geweld fan 'e Cream.
''Blau Paradys'' is as totaalfoarstelling dus wat yn ûnbalâns: in
minder ''teatraal'' part en in poerbêst muzikaal part. Wat dat lêste
oangiet is it tige spitich dat de nûmers fan Reboelje by it begjin fan
'e rige foarstellings noch net op cd beskikber wiene. Dat hie, mei wat airplay
op Omrop Fryslân, grif ta noch mear útferkochte sealen laat.
Wjelsryp,
28 oktober 2002
(P.S.
foar de HAMANARAS-lêzers,
De sljochtwei (muzyk)teatergonger is it gûl om goarre, wat ik hjirboppe
- nuansearjenderwize - oer it jongste projekt fan Reboelje skreaun haw. Ik haw
sûnt snein 13 oktober, de deis dat ik ''Blau Paradys'' yn Frjentsjer sjoen
haw, op syn minst al tsien telefoantsjes en mailtsjes hân fan lju dy't
witte woene wat myn betinken wie oer de foarstelling. De measten wiene it alhielendal
net mei my iens. Dy fûnen ''alles top''! B.O)
Hans "The Horn" Boschma
Ik werd uitgenodigd door 2 Reboelje fans, Nynke en Pieta de Vries uit Joure
om Reboelje te horen en zien in Wommels met het BP project. Daarnaast had Teade
mij gevraagd iets te schrijven voor Hamanaras, het clubblad. Beide uitnodigingen
zijn aan mij meer dan goed besteed. In de eerste plaats koester ik een bijna
te grote affectie voor Reboelje sinds ik in het Wunslanproject en op de CD meespeelde.
Naast alles wat ik al deed op trompetgebied, en dat is niet weinig, was en ben
ik zeer trots op dit huzarenstukje waarbij Marius bleek geniale ideeen te paren
aan een soepel leiderschap.
Een uur te vroeg was ik in Wommels, en in afwachting van Nynke en Pieta, vulde
ik dit uur zittend aan een zonnig tafeltje in het cafe waar al snel de witte
wijn werd geserveerd. De inspiratie die ik nu kreeg benutte ik om verder te
werken aan mijn Friese Ballade Project. Dit 20 liedjes tellende project is aan
mijn brein ontsproten na mijn samenwerking met Reboelje. De gigantische inspiratiebron
die Reboelje kennelijk voor mij is geworden is onuitputtelijk.Later hierover
meer, maar het komt neer op 20 liedjes gezongen door de beeldschone zangeressen
van de Bigband Leeuwarden, Minka Zaal en wellicht ook Three-ality, begeleid
door de Bigband Leeuwarden , het Noordelijk Philharm. Orkest en misschien zelfs
1 liedje door Reboelje (als ze willen zou ik dat fantastisch vinden), in het
Fries ,Engels en Spaans.
Nu het verslag: Ik zag het BP project al eerder in Franeker dus ik was bevooroordeeld.
Nynke, die zelf schildert, en heeeel goed verkoopt, was na afloop zwaar onder
de indruk. "Het was mooi" klonk ze hees: "heel, heel erg mooi".
Duidelijke taal voor een nieuwe superfan van Reboelje. De hond Fleur, op de
arm van Pieta, vond het ook goed, maar soms iets te hard. Krachtig spel is niet
hetzelfde als mooi. Een van mijn trompetpedagogen van het Kon. Concertgebouw
Orkest, Freddy Grin, sprak in de pauze van een concert wat wij samen gaven in
de Grote Kerk in Leeuwarden de door mij nooit vergeten tekst: "...zacht
spelen Hans en langzaam, is het moeilijkst". Ik was namelijk bijna verzopen
in het razend virtuoze barok piccolotrompet concert in Re majeur van Tessarini.
Pieta vertolkte haar gevoelens t.o. Reboelje als volgt:
"..Gelukkig was het klankenidioom van Reboelje superherkenbaar, het blijft
gelukkig Reboelje." Recent kwamen zij en haar zus in het bezit van ALLE
Reboelje CD's ook van de WunslanCD.
Maar voegde ze zachtjes toe, terwijl haar hond Fleur bleef slapen tijdens het
concert: ".... de mensen langs de kant, de figuranten waren wat te statisch,
ze hadden wat meer afwisselend theater kunnen doen". ".... en misschien
ook wat meer humor toevoegen", lachte Pieta mij toe. ''Tja ... mompelde
ik", ik ben maar een eenvoudige trompettist. Nynke, als schilderes, had
graag meer schilderijen willen zien en dacht dat impressionisten, maar ook Marc
Chagall misschien mede een bron van creativiteit aan BP had toegevoegd. "Nee,
Nynke" zei ik: "Dit eerste punt van jou is juist om de smaak naar
meer, de nieuwsgierigheid op te wekken". "Ik zal Thom Mercuur eens
bellen" mompelde ze.
Pieta op haar beurt, zelf accountant en een sterke binding met Rachmaninoff
en Segovia, had graag wat meer variatie in klank, toonsoorten en tempi gehoord
maar bleef erbij dat Reboelje zichzelf moest blijven.Op een gegeven moment zei
ze zelfs: "Een briljant is eenmaal geslepen" en later: "wil je
hem mooier laten glanzen, voeg dan licht toe of een ander diamantje in het collier
erbij." Ze bedoelde natuurlijk slagwerk, viool of cello en zelf hoopte
ik dat ze zou zeggen: "...en trompet, natuurlijk". Maar dat deed ze
niet. Nynke, de schilderes, is wat meer filosofisch ingesteld en had het over
de teksten van de 2 sprekers. Ik ging even rechtop zitten, ik ben tenslotte
zelf schrijver, tekstdichter en componist: "... Ronduit oubollig en voorspelbaar".
Socrates zou hebben gezegd (uit het grieks vrij vertaald): "daar waar lui
is de tong van 't spreken zal men snel het gelach verbreken". Ik zweeg,
dit ging mij even iets te snel. Maar inderdaad, liever had ik, nu ben ik persoonlijk,
gehad dat Reboelje zelf de teksten had geschreven van de dialogen. Daarvoor
hebben ze meer dan voldoende spitsheid, woordkeuzes en humor zelf in huis. Nou
ja, volgende keer beter.
Wat vind ik zelf? Ik weet als trompetsolist het volgende te melden: Ik heb wel
genoten, ik ken Reboelje van binnenuit. Laat anderen het maar eens proberen
beter te doen.
Nog een kleine toevoeging die ik was vergeten aan mijn verslag: Direct in het
begin van het Reboelje BP theatergebeuren viel het mij natuurlijk op dat de
drie nachtegalen, tegenwoordig Three-Ality genoemd maar door mij genoemd Godsownvocalstars,
niet bijelkaar stonden. Pieta, de aan Rachmaninof en Segoviastrings verslaafde
knappe accountant, kon uit de BP theater gekozen opstelling niet opmaken hoezeer
de drie vocalistes aan- en bijelkaar horen te zingen. Ze kwam na afloop bij
me, boog zich naar me toe, zodat niemand het verder kon horen: "Ik zag
veel meer zangeressen", en "
waar waren die drie waar jij altijd
zo over pochte"?. "Ja", probeerde ik, "eentje stond rechts,
die donkere, maar de andere twee links, ze zijn blonde brunettes, in elk geval
niet zo zwart als die rechts stond".
Pieta keek me min of meer vertwijfeld aan, ietwat teleurgesteld na mijn himmelhoch
jauchzend en niet zum Tode betrubt relaas over het bijna siamese vocaaltrio.
"Ze hadden veel meer moeten zingen en minder moeten aaaa-en ,oooo-en, oooo-en
etc. als achtergrond". Ik maakte me er vanaf door te zeggen: "Nou
, dan ga je maar naar de sterrejun op Thialf binnenkort, daar kun je ze helemaal
als trio horen en zien". Nynke had inmiddels gehoord waarover wij redetwistten
en zei filosoferend: "Ach ,ze zijn nog zo jong en nu al zo goed".
"Ze moeten oppassen dat ze niet op het Gooise Matras komen", lachte
ze en keek me ondeugend aan.of..."ging ze verder..of is er soms ook al
een Friesch Matras". Ik liep weg om een glas wijn te halen voor ons drieen.